Vanliga frågor för arbetsgivare
Har du frågor? Vi har svar! Hitta snabba lösningar på de allra vanligaste frågorna.
Proverna
Varför tar ni prover kapillärt? Räcker det med så lite blod?
Blodprover som tas inom patientnära vård är huvudsakligen venösa- och kapillära blodprover. Valet av blodprov beror på vad som ska analyseras, hur fort provsvaret behövs, och vilken teknik som är lämpligast i den givna situationen. Kapillärt blodprov tas rutinmässigt inom sjukvården när provsvaret behövs fort, inom screeningverksamhet eller vid svårstuckna eller stickrädda individer.
Den kapillära provtagningen innebär oftast en mer tidseffektiv och säker process. Tekniken är inte tillämplig för samtliga markörer, men används inom sjukvården för bland annat analys av hemoglobin, blodsockernivå och glykosylerat hemoglobin, blodfetter och C-reaktivt protein. Med rätt provtagningsteknik ger kapillär provtagning en hög analyskvalitet. Vid felaktig teknik kan vävnadsvätska tränga ut och påverka koncentrationsbestämningen och för att undvika detta tas en blodvolym som är 25% större volym än minimum. Hemolys, då röda blodkroppar går sönder, undviks på moderna ackrediterade labb genom en hemolysspärr, som gör att provsvaret uteblir över en viss hemolysgrad.
Inom företagshälsovården samt screeningverksamhet av friska individer föredras ibland kapillära prover på grund av risken för hematom, nervpåverkan och svimning som venös provtagningsteknik kan medföra. Tekniken gör ofta också att en högre deltagandegrad nås. OneLabs prover analyseras endast av SYNLAB, ett ackrediterat laboratorium som också används av den offentliga sjukvården.
Vilka prover ingår i de olika paketen?
Vänligen kontakta oss på forsaljning@onelab.se om du är intresserad av det exakta innehållet i våra olika paket.
Tar ni bara dessa prover?
OneLab har utformat en undersökning som går ut på att hitta tidiga riskmarkörer för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes eller allvarlig stress som är våra vanligaste folksjukdomar och dödsorsaker i Sverige. Sjukdomarna vi screenar för kan man förändra till stor del med sin livsstil och där kan även arbetsgivaren vara med och främja för en god hälsa.
Eftersom detta är företagshälsovård ska även undersökningen rymmas inom arbetsrelaterad problematik. De undersökningar som inte ligger under ramen för företagshälsovård måste förmånsbeskattas.
Kan man lägga till fler prover till sin hälsoundersökning?
Vår procedur för blodprover är framtagen specifikt för de prover som ingår i vår hälsoundersökning. Det innebär att våra provrör och våra analysprocesser är anpassade efter de specifika proverna. Det innebär i sin tur att det inte går att lägga till fler provsvar till blodprovet man tar under hälsoundersökningen. Om man har något ytterligare blodprov som man skulle vilja ta, som inte finns med i vår hälsoundersökning, så kan man vända sig till sin vårdcentral för bedömning och eventuell provtagning.
Varför ingår inte PSA-prov?
Vi följer Socialstyrelsens riktlinjer, som i dagsläget avråder från en bred screening då många män diagnostiseras med prostatacancer och får behandling trots att cancern aldrig skulle ha utvecklats till en allvarlig sjukdom. Det är betydligt fler män som behandlas i onödan efter PSA-prov, än som botas från en livshotande cancer. Behandlingen ger också ofta bestående biverkningar. Därför har Socialstyrelsen bedömt att fördelarna med allmänna PSA-prov inte uppväger nackdelarna i ett allmänt brett screening-perspektiv.
Som enskild individ kan man dock värdera de tänkbara fördelarna och nackdelarna på ett annat sätt, speciellt om man har en nära släkting (bror eller pappa) som drabbats. I dessa fall kan vi erbjuda PSA via remiss hos en av våra samarbetspartners. PSA är dock tyvärr inte ett prov som ingår inom ramen för företagshälsovård.
Varför tar ni inte syn-, hörsel- och fystest?
Vår hälsoundersökning går främst ut på att fånga upp dold ohälsa. Syn- och hörseltest kan man absolut undersöka, men det är oftast problem som man märker av själv och även alltid måste ta vidare via specialister.
Ett cykeltest under en hälsoundersökning kan skapa en tröskel för individerna att genomföra undersökningen. Folk som vet att deras kondition är lägre än önskat kan uppleva det som avskräckande och väljer då att inte genomföra undersökningen alls. Därför missar man en stor och viktig grupp som har dold ohälsa som vi vill fånga upp.
Varför mäter ni BMI?
BMI kan fungera som en indikation på att du bör undersöka närmare hur vikten påverkar din hälsa, samt möjliggör att du kan jämföra ditt eget BMI vid olika tidpunkter för att se hur din kroppsvikt förändras över tid. BMI-värdet i samband med fettreserverna i blodet kan även ge en bra och tydlig helhetsbild av individens eventuella hälsorisker. BMI är dock inte ett exakt mått på hur hälsosam din kroppsvikt är. BMI tar exempelvis inte hänsyn till om du har en större muskelmassa eller hur fettet är fördelat på kroppen, och kan därmed inte skilja på det farliga bukfettet och en jämnare och mer hälsosam fördelning av kroppsfettet.
Skulle du eller en medarbetare uppleva frågan om vikt och längd som provocerande finns valet att inte svara på frågorna om vikt och längd.
Är den digitala hälsokollen tillförlitlig?
Den digitala hälsokollen bygger på kliniskt validerade frågebatterier, vilket innebär att frågebatterierna har forskats fram för att göra den korrekta bedömningen för respektive hälsoområde. Frågebatterierna används även inom den svenska hälso- och sjukvården idag.
Hälsokollen är dynamisk, vilket innebär att frågorna bestäms utifrån svar på tidigare frågor i enkäten. Det leder till ökat engagemang, och därmed ökad svarsfrekvens, såväl som ökad medicinsk kvalitet. De medicinska provsvaren tillsammans med frågorna i den digitala hälsokollen vägs alltid samman för att resultatet ska bli så tillförlitligt som möjligt.
Planering och praktikaliteter
Vad behöver ni ha för information i medarbetarlistan inför hälsoundersökningarna?
Den information som behövs är förnamn, efternamn, mailadress och eventuella filter. Sitter era medarbetare utspridda och ska bjudas in till olika kontor behöver det framgå vilken ort genom filter. Vi behöver inte ha medarbetarnas personnummer i detta skede, det är något som sjuksköterskan registrerar på plats. Se vidare instruktioner i plattformen för hur du laddar upp detta.
Går det att lägga till fler medarbetare till hälsoundersökningarna senare, även efter att vi har bestämt datum för hälsoundersökningarna?
För att vi ska kunna planera hälsoundersökningarna på bästa sätt och säkerställa att alla medarbetare får en bokad tid, behöver vi få information så tidigt som möjligt om hur många medarbetare som ska bjudas in. Med det sagt brukar det gå fint att boka in enstaka medarbetarna närmare hälsoundersökningsdagen, men ju tidigare vi får information om extra medarbetare desto större är chansen att vi kan anpassa vårt tidsschema.
Kan vi boka in fler datum ifall många inte kan komma på de ordinarie dagarna?
De datum som vi bokar åt er är de datum som vi kommer ut till ert kontor för provtagning. Av den anledningen är det extra viktigt att medarbetarna får tydlig information om vilka datum som gäller i god tid så att man kan göra sig tillgänglig. Om det är så att man av någon anledning inte har kunnat komma på sin tid så erbjuder vi en digital hälsokoll som ger möjlighet att testa sin psykiska hälsa och livsstil med medicinskt validerade frågebatterier. På så sätt får medarbetaren också tillgång till vår plattform med skräddarsydd hälsorådgivning och självhjälpsmaterial.
Kan vi få en lista med medarbetarnas tider?
För att värna om den medicinska sekretessen vill vi undvika att delge information som kan leda till att man förstår vem som väljer att delta och vem som väljer att inte delta. Den medicinska undersökningen är frivillig och medarbetaren ska uppleva att hen har möjlighet att själv välja om hen vill delta. Skulle det på något sätt vara verksamhetskritiskt att ta del av tiderna för hälsoundersökningarna ber vi er att kontakta oss via supportchatten i HR-plattformen.
Hur bokar jag om eller bokar av medarbetares tider?
Medarbetarna kan själva om- och avboka sina tider direkt i plattformen via app eller desktop, eller via länken i inbjudan. Där kan medarbetarna se vilka lediga tider som finns tillgängliga och själva kunna välja en ny tid. Vid om- eller avbokning får medarbetaren alltid en bekräftelse till sin mail.
Vi rekommenderar alltid att medarbetarna själva av- och ombokar sina tider för att det inte ska bli några missförstånd. Tiderna kan om- och avbokas kostnadsfritt fram till 24 timmar innan tiden. Skulle det uppstå problem kring detta ber vi er att kontakta info@onelab.se.
Kontaktar ni medarbetare för återkoppling och rådgivning efter hälsoundersökningen?
När resultatet från hälsoundersökningen är klart får medarbetaren en notifikation via mail från oss. Om hälsorisker framkommit uppmuntrar vi alltid medarbetaren att boka ett rådgivningssamtal med en av våra sjuksköterskor, alternativt skriva till oss i medarbetarplattformen för att få sjuksköterskerådgivning i textformat.
Vid markant avvikande värden från hälsoundersökningen som kräver medicinsk uppföljning, eller vid resultat från den digitala hälsokollen som påvisar en markant hög stress, hög oro och ångest och/eller suicidtankar, kontaktar vi medarbetaren enligt våra rutiner för prioriterad uppföljning.
Ska hälsoundersökningarna förmånsbeskattas?
Generellt är vår bedömning att de tjänster som OneLab erbjuder sina kunder och dess anställda med syftet att identifiera arbetsmiljörisker, förebygga fysiska och psykiska risker i arbetet, samt kartlägga behovet för eventuell rehabilitering, inte är föremål för förmånsbeskattning om tjänsterna ingår som ett led i arbetsgivarens arbetsmiljöarbete och är anpassade till de arbetsrisker som finns på arbetsplatsen samt att tjänsterna riktar sig till en hel organisation/grupp hos kunden. Har du som arbetsgivare fler funderingar kopplat till förmånsbeskattning är du välkommen att höra av dig till kundansvarig.
HR-plattformen
Varför finns det gamla användare på HR-plattformen?
De medarbetarna som någon gång har varit kopplade till ert företag i en tidigare undersökning finns kvar i er medarbetarlista tills de raderas. Det är inget som ni fakturerats extra för så länge de inte bjuds in till en hälsoundersökning eller hälsokoll. Vi rekommenderar er därför att noggrant gå igenom alla medarbetare i listan inför er nästa undersökning. Genom importfunktionen under fliken Medarbetare kan ni lägga till, uppdatera eller radera medarbetare.
Vad händer om jag tar bort en användare?
Då kommer personen ifråga inte längre ha tillgång till OneLabs hälsoplattform. Det tidigare statistiska resultatet i HR-plattformen kommer inte påverkas av att ni tar bort medarbetare som inte längre arbetar hos er. Om en medarbetare som inte längre arbetar hos er önskar utdrag för sina provresultat kan de kontakta oss på info@onelab.se.
Hur ska jag tänka kring gruppindelningar och filter?
Om ni vill kunna filtrera och jämföra resultatet mellan olika delar av företaget kan ni använda er av filter. Ni kan till exempel ha en filter-grupp för avdelningar och jämföra resultaten för era olika avdelningar. Under sidan Medarbetare kan ni tilldela vilka filter era medarbetare tillhör.
Tänk på att det sammanlagda resultatet för era filter kan begränsas av integritetsskäl. En filtrering döljs om man på något sätt kan isolera grupper av färre än 6 resultat genom filtreringen. Att lägga till, redigera eller ta bort filter och filter-grupper förändrar inte historiska resultat. Tänk på att det ska kännas relevant att analysera varje grupps data. I plattformen får man automatiskt en indelning i kön för hälsodatan.
Vad menas med förmåner?
Förmåner är exempelvis friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring, friskvårdstimme eller andra hälso- och friskvårdsrelaterade förmåner som ni erbjuder era medarbetare. Vi rekommenderar er att ladda upp information om era förmåner i HR-plattformen för att era medarbetare ska kunna få tillgång till informationen i samband med att de får sina resultat i deras medarbetarplattform. Utöver detta kan OneLabs medicinska personal uppmuntra och påminna medarbetarna om företagets hälsoförmåner under de rådgivande samtalen. På så sätt kan vi hjälpa medarbetarna till rätt hjälp och främja att era förmåner faktiskt används.
Hur hanteras personuppgifter?
Vänligen se sidan Integritetspolicy längst ner i sidfoten.
Deltagande
Hur kan jag som arbetsgivare se till att deltagandet på hälsoundersökningen blir så högt som möjligt?
Kommunicera internt och berätta om samarbete med OneLab innan vi skickar ut inbjudningarna till undersökningen. Utöver det brukar interna påminnelser, samt att ni som arbetsgivare kommunicerar att undersökningen ligger till grund för arbetsmiljöarbetet framåt, ge en god effekt på deltagandegraden. Dela gärna vårt kommunikationsmaterial på intranätet eller via mail.
Skulle ni kunna skicka en lista på alla som deltagit?
För att värna om den medicinska sekretessen vill vi undvika att delge information som kan leda till att man förstår vem som väljer att delta och vem som väljer att inte delta. Den medicinska undersökningen är frivillig och medarbetaren ska uppleva att hen har möjlighet att själv välja om hen vill delta. Behöver ni ett mer specificerat underlag för fakturan ber vi er att kontakta oss via supportchatten i HR-plattformen.
Resultaten
Hur kan jag tänka när jag vill förmedla resultatet till medarbetarna?
Att förmedla organisationens resultat till medarbetarna kan vara gynnsamt för arbetsmiljöarbetet. Vi rekommenderar alltid att presentera eventuella insatser i samband med att resultatet och eventuella risker presenteras till arbetsgruppen. Att dela organisationens resultat och planerade insatser visar att ni som arbetsgivare bryr er och aktivt arbetar med identifierade risker i arbetsmiljön.
Dela dock resultatet med eftertanke. Om resultatet är känsligt, om ni är få i arbetsgruppen eller liknande kanske det passar bättre att förmedla resultatet mer översiktligt och att utesluta vissa delar av resultatet. Man kan också överväga att endast kommentera resultatet muntligt och inte visa datan i plattformen, då röda siffror och staplar kan kännas avslöjande. Framförallt kan man också fokusera på att prata med medarbetarna om vad man vill förändra och förbättra baserat på datan, vilka insatser ni tänker göra framåt. Här rekommenderar vi att göra en avvägning utifrån kultur, sammanhållning, förtroende etc. i er organisation.
Fick du inte svar på din fråga?
Hittar du inte svar på din fråga här kan du alltid höra av dig till cs@onelab.se.
OneLab är registrerad som vårdgivare hos IVO, inspektionen för vård och omsorg. Verksamheten lyder under HSL, Hälso- & Sjukvårdslagen och bolaget drivs av läkare och andra experter med lång erfarenhet inom hälsovård.