Avtalsvillkor

Affärsvillkor för hälsoundersökningar

Dessa affärsvillkor utgör en integrerad del av Avtalet. Begrepp med inledande versal har den innebörd som anges i Avtalet.

1 Priser och fakturering

1.1 Fakturering sker årligen, där 80 % av kostnaden faktureras vid Avtalets ingående.

1.2 Om färre hälsoundersökningar genomförs än det överenskomna antalet i Avtalet, har OneLab rätt att fakturera minst 80 % av kostnaden för det ursprungliga antalet.

1.3 Vid provtagning på plats debiteras minst 10 hälsoundersökningar per dag, oavsett om färre genomförs.

1.4 Från och med det andra avtalsåret, och årligen varje år framåt, justeras priset för hälsoundersökningarna enligt en uppräkningsfaktor som fastställs enligt följande: Underlag för beräkningen är SCB:s preliminära siffror för arbetskostnadsindex (AKI) för tjänstemän inom näringsgren M (juridik, ekonomi, vetenskap och teknik). Förändringen mellan vid avtalsårets ingång senast publicerade underlag och underlag för perioden 12 månader före utgör uppräkningsfaktorn. Prisjusteringen ska tillämpas från och med respektive avtalsårs början. Eventuella senare revideringar av preliminära AKI-siffror påverkar inte redan genomförda prisjusteringar.

2 Avbokning och ombokning

2.1 För leverans av hälsoundersökningar som avbokas mindre än 4 veckor före genomförandet debiteras 30 % av kostnaden av leveransen.

2.2 För enskilda hälsoundersökningar som inte avbokas minst 24 timmar i förväg, debiteras full kostnad.

3 Avtalstid

3.1 För det fall Kunden inte säger upp Avtalet skriftligen senast 3 månader innan avtalstidens utgång förlängs Avtalet automatiskt med 12 månader i taget.

Affärsvillkor för digitala tjänster

Dessa affärsvillkor utgör en integrerad del av Avtalet. Begrepp med inledande versal har den innebörd som anges i Avtalet.

1 Priser och fakturering

1.1 Fakturering sker årsvis i samband med Avtalets ingående.

1.2 Nya Användare som läggs till under året debiteras enligt det pris som anges i Avtalet.

1.3 Samtliga Användare som anges i Avtalet debiteras till 100 % för hela avtalsperioden. En minskning av antalet Användare under året medför ingen prisjustering.

1.4 Från och med det andra avtalsåret, och årligen varje år framåt, justeras priset för de digitala tjänsterna enligt en uppräkningsfaktor som fastställs enligt följande: Underlag för beräkningen är SCB:s preliminära siffror för arbetskostnadsindex (AKI) för tjänstemän inom näringsgren M (juridik, ekonomi, vetenskap och teknik). Förändringen mellan vid avtalsårets ingång senast publicerade underlag och underlag för perioden 12 månader före utgör uppräkningsfaktorn. Prisjusteringen ska tillämpas från och med respektive avtalsårs början. Eventuella senare revideringar av preliminära AKI-siffror påverkar inte redan genomförda prisjusteringar.

2 Avtalstid

2.1 För det fall Kunden inte säger upp Avtalet skriftligen senast 3 månader innan avtalstidens utgång förlängs Avtalet automatiskt med 12 månader i taget.

Allmänna villkor

1 Bakgrund

1.1 OneLab är en registrerad vårdgivare (IVO) och erbjuder företagshälsovårdstjänster som stödjer Kundens arbetsmiljöarbete.

2 OneLabs tjänster

2.1 Tjänster

2.1.1 OneLab erbjuder Kunden samt Kundens anställda tillgång till OneLabs hälsoplattformar och tjänsterna däri, samt övriga tjänster och tillval som framgår av Avtalet, tillsammans ”Tjänsterna”.

2.1.2 Inför att OneLab börjar leverera Tjänsterna enligt Avtalet, ska Kunden ange hur många av Kundens anställda som ska få tillgång till Tjänsterna samt lämna korrekta kontaktuppgifter till sådana anställda (”Användare”). 

2.1.3 OneLab äger rätt att anlita underleverantörer för tillhandahållandet av Tjänsterna och i övrigt för utförandet av Tjänsterna och övriga åtaganden under Avtalet. OneLab ansvarar för sina underleverantörers utförande av Tjänsterna såsom för egen räkning.

2.1.4 Utöver dessa allmänna villkor gäller särskilda villkor för vissa av OneLabs tjänster. Sådana särskilda villkor finns tillgängliga på OneLabs hemsida och görs tillgängliga i samband med Avtalets ingående.

2.2 Hälsoundersökningar

2.2.1 Provtagning sker antingen på plats hos Kunden med en av OneLabs sjuksköterskor eller via ett hemkit.

2.2.2 Blodanalyser utförs av OneLabs ackrediterade laboratoriepartner.

2.2.3 Individuella hälsoundersökningsresultat delas endast med respektive Användare. Kunden får en anonymiserad och aggregerad sammanställning av resultat via OneLabs hälsoplattform.

2.3 Digitala tjänster 

2.3.1 Användare får tillgång till de digitala tjänsterna via OneLabs digitala plattformar. Tillgången är personlig och gäller under hela avtalsperioden.

2.3.2 Kunden får tillgång till aggregerad och anonymiserad rapportering via HR-plattformen.

2.3.3 Vid identifierade risker i till exempel hälsoundersökningar erbjuds rådgivning och eventuell vårdmatchning.

2.3.4 OneLab reserverar sig för eventuella tekniska problem och underhåll som kan resultera i avbrott i OneLabs tillhandahållande av de digitala tjänsterna.

2.4 Tilläggstjänster

2.4.1 OneLab erbjuder även Kunden att köpa de tilläggstjänster som OneLab från tid till annan erbjuder. OneLab kommer löpande att informera Kunden om tillgängliga tilläggstjänster.

2.4.2 Om Kunden väljer att köpa tilläggstjänster kan sådana tjänster tillhandahållas under villkor som gäller särskilt för den tjänsten.

3. Kundens ansvar

3.1 I samband med Kundens användande av Tjänsterna kommer Användare ombes att godkänna vid var tid förekommande och tillämpliga användarvillkor. Användares godkännande av användarvillkoren är en förutsättning för OneLabs tillhandahållande av Tjänsterna.

3.2 Kunden ansvarar för att tillhandahålla lämplig lokal för provtagning och säkerställa att Användarna har tillgång till relevant information inför hälsoundersökningar.

3.3 All användning av Tjänsterna ska vara förenlig med Avtalet, OneLabs användarvillkor, gällande lagstiftning samt OneLabs vid var tid meddelade skriftliga instruktioner. Kunden ska hålla OneLab skadeslöst vid samtliga krav från tredje man mot OneLab med anledning av Kundens eller Användarens överträdelse därav.

3.4 OneLab tillämpar tekniska skyddsåtgärder, inklusive avancerade algoritmer för dataintegritet, vilka proaktivt förhindrar identifiering av små grupper för att minimera risken för återidentifiering i anonymiserade och aggregerade data. Kunden åtar sig att inte missbruka Tjänsternas funktioner för att återidentifiera enskilda individer eller grupper, kombinera anonymiserade data med annan information för att härleda identiteter, skapa falska användare eller grupper, eller på annat sätt använda Tjänsterna på ett sätt som underminerar dessa skyddsåtgärder. Kunden bär fullt ansvar för eventuellt missbruk av Kunden eller Användare och åtar sig att hålla OneLab skadeslös från eventuella krav, böter eller skador som uppstår till följd av sådant missbruk.

4 Pris, betalning och fakturering

4.1 Tjänsterna tillhandahålls till i Avtalet överenskommet pris. Tilläggstjänster tillhandahålls, om inte annat överenskommes, enligt OneLabs vid var tid gällande prislista. Eventuella rabatter är enbart giltiga under avtalsperioden. Vid förlängning av Avtalet förbehåller sig OneLab rätten att debitera ordinarie pris.

4.2 Betalningsvillkor för alla fakturor är 30 dagar. Vid försenad betalning tas dröjsmålsränta ut i enlighet med bestämmelser i räntelagen (1975:635).

4.3 För det fall Kunden inte inom 3 månader från att det efterfrågats av OneLab uppfyller sina skyldigheter enligt Avtalet, och därigenom förhindrar OneLabs möjligheter att tillhandahålla Tjänsterna, inbegripet även projektstart, har OneLab rätt att ta betalt av Kunden som om Tjänsterna skulle ha tillhandahållits.

4.4 OneLab förbehåller sig rätten att fakturera senast 4 månader efter avtalsstart.

5 Sekretess

5.1 OneLabs personal omfattas av tystnadsplikt i enlighet med lag och/eller sekretessavtal.

5.2 Därutöver är, såvida inte gällande lagstiftning föreskriver annat, vardera parten skyldig att iakttaga sekretess och får inte utan den andra partens godkännande nyttja konfidentiell information annat än för att uppfylla Avtalet eller till tredje man lämna ut handlingar eller på annat sätt återge konfidentiell information. Med konfidentiell information anses information om priser, affärs- och företagshemligheter, medicinsk information samt annan information av känslig karaktär som framkommit under Avtalet.

5.3 Sekretess enligt 5.2 ovan gäller inte för sådan information som (a) part kan visa blivit känd på annat sätt än genom Tjänsterna eller som är allmänt känd, eller (b) när part är skyldig enligt lag eller myndighetsbeslut att lämna ut information.

5.4 Sekretess enligt 5.2 gäller även efter Avtalets upphörande.

6 Personuppgiftsbehandling

6.1 All information som OneLab mottager i samband med tillhandahållande av Tjänsterna behandlas i enlighet med GDPR. Hälsodata lagras och hanteras också i enlighet med patientdatalagen samt patientsäkerhetslagen. I den mån det är tillåtet enligt gällande lagstiftning, kommer OneLab att använda aggregerad och anonymiserad information som tillhandahålls och genereras genom Tjänsterna för ändamål såsom relevant kommunikation om Tjänsterna samt forskning och utveckling av Tjänsterna.

6.2 OneLab är personuppgiftsansvarig för den personuppgiftsbehandling som sker vid tillhandahållandet av Tjänsterna. Vid annan behandling av Användares personuppgifter som sker under Avtalet (till exempel Kundens tillhandahållande av anställdas e-postadresser samt medarbetarundersökningar) är, om inte annars särskilt angivits, som utgångspunkt Kunden personuppgiftsansvarig för sina anställdas personuppgifter och OneLab personuppgiftsbiträde. Sådan personuppgiftsbehandling regleras särskilt i det personuppgiftsbiträdesavtal som ingåtts mellan OneLab och Kunden.

7 Immateriella rättigheter

7.1 OneLab innehar samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Tjänsterna, innefattande men inte begränsat till patent, upphovsrätt, mönsterskydd och varumärken. Inget i Avtalet ska tolkas som att ovan nämnda rättigheter, eller del därav, överlåtes till Kunden.

7.2 Kunden har en icke-exklusiv rätt att använda Tjänsterna enligt villkoren i Avtalet under avtalstiden.   

8 Ansvarsbegränsning

8.1 I den utsträckning som OneLab inte har ett obegränsat ansvar enligt tvingande lag, gäller följande ansvarsbegränsning. OneLabs eventuella skadeståndsansvar under Avtalet är begränsat till ersättning för direkt skada. OneLabs totala skadeståndsansvar är, per tolvmånadersperiod, begränsat till 30 % av den totala ersättningen som Kunden betalat under sagda period, såvida inte OneLab orsakat skadan genom uppsåt eller grov vårdslöshet.

8.2 Kundens rätt till ersättning för skada är förverkad om ersättningsanspråk inte framställts skriftligen inom 3 månader från det att Kunden fått kännedom om eller rimligen borde ha fått kännedom om skadan. Kundens rätt till ersättning är under alla omständigheter förverkad om ersättningsanspråk inte framställts skriftligen inom 6 månader efter Avtalets upphörande, om inte annat uttryckligen följer av lag (till exempel patientskadelagen).

8.3 OneLab behandlar eller diagnosticerar inte befintliga sjukdomar eller riskfaktorer som kan komma att identifieras. OneLab tar inte heller något ansvar för behandling av sjukdom som upptäcks genom Tjänsterna.

8.4 OneLabs hälsoundersökningar är inte en medicinsk diagnos eller ersättning för vård. Det är Användarens ansvar att vid behov söka vidare medicinsk utredning.

8.5 OneLab ansvarar inte för beslut som Kunden fattar baserat på anonymiserade eller aggregerade data som tillhandahålls via Tjänsterna.

8.6 OneLab garanterar inte att alla hälsorisker eller arbetsmiljöproblem uppräcks vid användning av Tjänsterna. 

9 Förtida uppsägning av Avtalet

9.1 Part äger rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet om den andra parten begår ett väsentligt avtalsbrott, ställer in sina betalningar, påbörjar förhandlingar om uppgörelse med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, företagsrekonstruktion eller dylikt, upphör med sin verksamhet, träder i likvidation eller en förvaltare utses beträffande partens tillgångar eller del därav.

9.2 För det fall OneLab säger upp Avtalet i enlighet med punkt 9.1, har Kunden inte rätt till återbetalning av förbetalda Tjänster och OneLab har därtill rätt att ta betalt för samtliga avtalade Tjänster under avtalstiden som ännu inte har utförts.

9.3 För det fall Kunden säger upp Avtalet i förtid, med undantag för om OneLab har begått ett väsentligt avtalsbrott, har OneLab rätt att ta betalt för samtliga avtalade Tjänster under avtalstiden som ännu inte har utförts eller förväntas att utföras.

10 Force majeure

10.1 Part ansvarar inte för omständighet utanför sin kontroll som part inte skäligen hade kunnat förvänta sig och vars följder denne inte heller rimligen kunnat undvika eller övervinna, såsom blixtnedslag, hackerattack, ändrad lagstiftning eller arbetskonflikt. Part som anser sig drabbad av force majeure ska snarast underrätta den andra parten därom.

10.2 OneLab har rätt att säga upp Avtalet utan påföljd om en force majeure-händelse enligt punkt 10.1 varar längre än 3 månader. 

11 Ändring av tjänsterna  

11.1 OneLab förbehåller sig rätten att vid behov justera och uppdatera Tjänsternas innehåll och analysmetoder i enlighet med ny forskning, teknisk och medicinsk utveckling samt aktuella riktlinjer.

11.2 OneLab strävar efter att informera Kunden om väsentliga förändringar som kan påverka Tjänsterna, exempelvis avseende genomförande eller rapportering, med god framförhållning. Mindre förändringar som inte väsentligt påverkar Kundens användning eller nytta av Tjänsterna kan genomföras utan föregående information.

12 Tvist och lagval

12.1 Parternas rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet och alla utomobligatoriska förpliktelser som uppstår ur eller i samband med parternas fullgörande av Avtalet ska i sin helhet lyda under svensk rätt.

12.2 Eventuell tvist med anledning av Avtalet ska slutligt avgöras i allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.